آموزش الكترونيك
آموزش الكترونيك يك نوع آموزش از راه دور است كه در آن فضاي مجازي بستر ياددهي و يادگيري است. دانش آموز و معلم يا دانشجو و استاد به جاي اينكه در مدرسه و دانشگاه سر كلاس درس حاضر شوند و با هم ارتباط بگيرند، در فضاي آنلاين با يكديگر ارتباط ميگيرند. در آموزش مجازي آنلاين مدرس مي تواند با ارائه فايل هاي پي دي اف و اسلايدهاي پاورپوينت و صدا و تصوير خود مباحث آموزشي مورد نظر را با دانشجويان در ميان بگذارد. اشتراك گذاري دسكتاپ كامپيوتر مدرس و نمايش محيط نرم افزارهاي مختلف به صورت زنده به فراگيران ، امكان آموزش عملي موضوعات مختلف همچون كار با انواع نرم افزارها را ايجاد مي كند.
كلاس آنلاين يا سامانه آموزش مجازي يك محيط آموزش و يادگيري است كه در آن به شركت كننده ها آموزش از راه دور ارائه مي شود و آن ها مي توانند تنها در يك سيستم اينترنتي باهم ارتباط برقرار كنند، تعامل داشته باشند، سخنراني ها و ارائه ها را مشاهده كنند و در مورد آن بحث كنند و با كار گروهي با منابع آموزشي درگير شوند. اين محيط اغلب با يك سيستم وب كنفرانس كار مي كند كه به چندين كاربر اجازه مي دهد كه در زمان مشابهي به اينترنت متصل شوند كه به كاربران اجازه مي دهد كه از هر نقطه اي كه هستند در كلاس آنلاين شركت كنند.
قابل ذكر است آموزش مجازي يا virtual learning و يا به عبارت ديگر آموزش الكترونيكي e-learning بر بستر اينترنت از راه دور امكانپذير است لكن آموزش مجازي نوعي آموزش الكترونيك است و آموزش الكترونيك نيز نوعي آموزش از راه دور.
تاريخچه آموزش مجازي
درسال 1892 اولين دوره آموزشي دانشگاهي به واسطه پست انجام شد. اين روش حدودا از سال 18قبل مورد استفاده قرار گرفته و هنوز هم اكنون هم گاها استفاده ميشود. هم اكنون نيز ممكن است كتابها و جزوات درسي از طرف يك مركز آموزشي با استفاده از پست در اختيار شما قرار بگيرد.
از آن سال تا كنون بارها و بارها شيوه آموزش از راه دور تغيير كرد و كم كم وجههي الكترونيكي به خود گرفت. اولين آموزش الكترونيك به سال 1921 برميگردد. آن زمان، مواد آموزشي از طريق راديو و تلوزيون در اختيار مخاطبيني كه نميتوانستند به صورت حضوري سر جلسات آموزشي حضور پيدا كنند قرار ميگرفت.
بعد از آن آموزش از طريق ابزارهاي ديجيتال شروع شد. مراكز آموزشي مواد آموزشي را به واسطه سي دي و دي وي دي با استفاده از پست در اختيار دانش جويان قرار ميدادند. شروع اين روش به 1960 برميگردد.با پيدايش اينترنت تغيير تازهاي در روشهاي آموزشي ايجاد شد و آموزش مجازي به طوري كه الان با آن روبرو هستيم به راه افتاد. شروع اين روش از سال 1984 تا 1989 بود.
دوران شكوفايي آموزش مجازي
چه در ايران و چه در جهان دوران شكوفايي آموزش مجازي را مي توان به دوران شروع كرونا ربط داد. گرچه آموزش مجازي قبل از كرونا نيز وجود داشت ولي تا اين اندازه مورد توجه و مورد اهميت قرار نگرفته بود.
تا اين زمان، آموزش مجازي به عنوان آموزش دوم يا آموزش مكمل شناخته ميشد ولي در دوران كرونا به مهمترين روش آموزشي تبديل شد. تمام مقاطع تصحيلي حتي مقاطع ابتدايي نيز اين روش را به عنوان روش اصلي انتخاب كردند و براي آموزش از آن استفاده كردند.